Björn är i första hand inriktad på sälj- och ledarskapsutveckling med fokus på säljledning, men även på målstyrning, förhandling och säljkommunikation. Björn arbetar med en coachande pedagogik och -förhållningssätt. Han genomför oftast sina uppdrag med utgångspunkt från 4MAT-pedagogiken, med en kombination av föreläsningar, coachning och träning. Uppdragen genomförs på både svenska och engelska.

Björn har en bred egen sälj- och säljledningserfarenhet från flera olika branscher, framför allt inom B2B. Han har även en bakgrund som officer i Flygvapnet där det generella ledarskapet stod i fokus.

Kunder i urval
Björn har arbetat med kunder inom många olika branscher som t.ex. IT/Telecom, detaljhandeln, byggbranschen, fordons- och transportsektorn, servicenäringen, verkstadsindustrin samt Bank & Finans. Som exempel på kunder kan nämnas Intel, Volvo, Schenker, SEB, Eika Banken (Norge), Tools, Optimera, Fazer Amica, Claes Ohlson, Euromaster, Continental Däck, Toshiba Medical, Telia, SKF, m.fl. Projekten har oftast haft fokus på ledarskaps- och säljutveckling.

Björn har tidigare även arbetat med öppna utbildningar inom ledarskap och säljkommunikation på Mercuri International och Intermezzon.

Tidigare befattningar
Tidigare har Björn arbetat som regionchef för omvärldsbevakningsföretaget Observer (Cision). Där hade han även rollen som Key Account Manager för en av företagets största kunder. Han har även arbetat som chef för Hogias utbildningsverksamhet, Hogia Institutet, samt som officer i Flygvapnet.

Han har också arbetat som rådgivare (säljare) på WASA/Länsförsäkringar.

Utbildning
Björn är Civilekonom från Handelshögskolan i Göteborg med inriktning på marknadsföring och organisation samt är examinerad från Flygvapnets officershögskola i Halmstad.

Han har ett stort antal konsultutbildningar i bagaget med diplomering inom bl.a. Coachning, Flexibelt Ledarskap (motsv. SL/SLII), Myers & Briggs Type Indicator (MBTI), Jungian Type Index (JTI), Fyrarummaren (under utbildning), 360o-analys.

Melcher har arbetat med försäljning och ledarskapsutveckling sedan slutet av 90-talet, med en bakgrund från några av Sveriges största detaljhandlare IKEA, Siba och Clas Ohlson. Som försäljningschefs har Melcher till största delen arbetat med att coacha och kompetensutveckla säljare, butikschefer och regionchefer i syfte om att nå och överträffa uppsatta mål. Sedan 2014 arbetar Melcher i första hand med att hjälpa och utveckla företag att skapa bättre resultat genom förändrade beteenden och inspirerade medarbetare.

Personliga egenskaper
I Melchers utbildningar är målsättningen att skapa förbättrade resultat genom nya arbetssätt med ledordet Motivation. För Melcher är insatserna viktiga för att i slutändan öka snittkvitto, fler produkter per kvitto, högre konverteringsgrad, mm, dvs att helt enkelt maximera försäljningen. Han gör detta ihop med människor för att kunna överskrida gränser som ingen trodde var möjliga.



”För mig uppstår allt i det personliga mötet med kunderna, vilket innebär att man måste vara som bäst när det gäller som mest. Det tillståndet älskar jag!”

Tidigare befattningar
Försäljningschef Sverige – Clas Ohlson
Säljchef – Ikea Kållered
Regionschef – Siba
Försäljningschef Sverige – Karlssons Varhus Sverige AB
Försäljnings & Marknadschef Sverige – Euromaster

Tränat och utvecklat personer i följandes branscher
Heminredning
Hemelektronik
Bygghandel
Däckförsäljning
Bilförsäljning